Kuka on Ilmestyskirjan peto?
Johanneksen valtavien näkyjen sykli alkoi näyllä siitä, miten Saatanan viha Kristuksen Kirkkoa vastaan on sammumaton ja polttava. Nyt käsiteltävissä luvuissa tämä viha alkaa tulla pidäkkeettä esiin.
Peto ilmestyy 13:1-10
Merestä, kaikkien pahojen voimien lähteestä, nousee nyt esille merkillinen peto. Vanhan testamentin tuntija ymmärtää heti jotakin sen olemuksesta. Siinä on samaan hahmoon yhdistettynä paljon sitä, mitä Daniel kertoi neljästä näkemästään pedosta (Dan. 7:1-12). Danielin kirjassa pedot merkitsivät valtiota ja siksi Ilmestyskirjan lukijan on ajateltava valtiota, jossa yhdistyvät erilaiset pahat ominaisuudet. Ainakin Ilm. 17:9 selittää pedon seitsemän pään tarkoittavan hallitsevan kaupungin seitsemää vuorta eikä se jätä väärinymmärryksen mahdollisuutta: Tässä tarkoitetaan Roomaa, seitsemän kukkulan kaupunkia, joka hallitsi tuolloista maailmaa suvereenina mahtina. Yksi pedon päistä, joka oli saanut surmaniskun mutta parantunut, saattaa tarkoittaa keisari Neroa, jonka jotkut odottivat palaavan valtaan, toiset salaisesta maanpaosta, toiset kuolleista heränneenä.
Moni asia siis tuo mieleen varhaisia kristittyjä vainonneen Rooman, mutta ydinasia ei ole tässä. Tärkeintä on nähdä jumalattoman valtion Kristuksen Kirkkoa vihaava olemus. Jumalan sallimuksesta peto saa osakseen suuren menestyksen "42 kuukauden ajaksi" - luku on enemmän kuin tuttu Danielin kirjasta (puoli vuosiviikoa; Daniel 9:27) ja epäilemättä symbolinen. Siihen aikaan kuuluu katkera kristittyjen vaino ja Kristuksen omien osa on joko luopua Herrastaan ja kumartaa petoa tai kestää uskossaan ja kärsiä ahdistusta ja vaivaa. Ja siksi pyhiltä kysytään kärsivällisyyttä ja uskoa. Kaupungit ja valtiot tulevat ja menevät - palaamme tähän kysymykseen vielä -, mutta lopunajan tapahtumat seisovat edelleen ovella.
Toinen peto 13:11-18
Toinen peto on arvoituksellisempi kuin edeltäjänsä. Sen taakse näyttää kuitenkin selvästi kätkeytyvän ihminen eikä abstrakti mahti. Toisen pedon tehtävänä on toimia ensimmäisen pedon markkinamiehenä ja propagandistina, ja tehtävää edesauttavat suuret ihmeet. Muutamat ovat nähneet tämän pedon takana Vähä-Aasian keisarikulttia vaalivat papit, jotka pakottivat kaikki valtakunnan kansalaiset kuoleman uhalla kumartamaan keisarien kuvia. Joka tapauksessa kristityt joutuivat jo tuolloin ja erityisesti hieman myöhemmin valitsemaan elämän ja kuoleman välillä: Joko kumartamaan keisarien kuvia ja elämään tai kieltäytymään ja kuolemaan.
Pedon luku ja pedon merkki ovat olleet yhä uudelleen Raamatun lukijoiden kiinnostuksen kohde. Lennokas mielikuvitus on löytänyt varmaan satoja eri vaihtoehtoja molemmille. Pedon lukua on koetettu selvittää antamalla heprealaisilel, kreikkalaisille tai roomalaisille kirjaimille niiden normaalit lukuarvot. Näin on saatu esiin useita nimiä, mm. keisari Neron, mutta mitään varmuutta ei ole. Pedon merkillä saatetaan tarkoittaa tatuoimalla ihmiseen pantua merkkiä, mutta myös leimaa, sinettiä tms. Ainakin myöhemmin kaikki Rooman kansalaiset joutuivat hankkimaan itselleen todistuksen siitä, että he olivat viranomaisen läsnäollessa uhranneet keisarin kuvalle.
Tässä yhteydessä on syytä kerrata Ilmestyskirjan kolme tärkeintä tulkintamallia.
1) Aikahistoriallinen tulkinta kysyy, miten ensimmäiset kuulijat tekstin ymmärsivät ja etsii vastauksia Ilmestyskirjan omasta ajasta: Silloin vastauksiksi löydetään silloin eläneet keisarit ja silloiset vanhat ja uudet tavat
2) Nykyistävä tulkinta koettaa tuoda tekstin nykyaikaan ja katsoo, että ikivanha kirja puhuu verhotusti asioista, jotka sukeltavat esille meidän aikanamme: Silloin kirjasta löydetään meidän aikamme hallitsijat ja valtiot ja tämähetkiset tekniset mullistukset
3) Ajaton tulkinta keskittyy siihen, mikä on Kirkon paikka tässä maailmassa: Se on Jumalalle Kristuksen takia rakas ja Saatana vihaa sitä, Tämän vihan ilmenemismuodot vaihtelevat aikojen kuluessa, mutta itse tilanne ei muutu milloinkaan ennen kuin tämä maailmanaika päättyy. Siksi kristityn on pidettävä huoli yhdestä asiasta: meidän on pysyttävä Kristuksessa emmekä saa koskaan kieltää häntä.