Taivaallinen jumalanpalvelus

Bible


Ylösnousseen Herran seitsemän lähetyskirjeen jälkeen alkavat Ilmestyskirjan taivasnäyt. Ne alkavat upealla esinäytöksellä: Luvut neljä ja viisi muodostavat johdannon kaikelle sille, mitä pian tullaan kertomaan. Nyt käsiteltävä neljäs luku kertoo Valtaistuimen edessä menossa olevasta huikeasta jumalanpalveluksesta. Kuten Hesekiel ja Jesaja aikanaan myös Johannes saa nähdä itse Jumalan. Kaikki ovat kuvauksissaan pidättyväisiä, mutta kaikkein pidättyväisin on Johannes:


  ... ja sillä valtaistuimella istui joku, joka loisti kuin jaspis ja karneoli


Ilmestyskirjan lukija ei saa liukua tarkkaamattomana näiden sanojen yli: Kaikki se, mikä tapahtuu jatkossa, tapahtuu Kaikkivaltiaan Jumalan kasvojen edessä. Vaikka hänestä itsestään ei juuri puhuta, hän ja hänen pyhä valtaistuimensa on kaiken keskus.


Miksi Johannes ei kuvaa Jumalaa? Jumalaa ei kerta kaikkiaan voi kukaan kuvata. Hän on kuluttava tuli, jonka edessä jokainen ihminen tuntee pienuutensa ja syntisyytensä. Hän on kiivas tuomari, joka vihaa syntiä, eikä hänen eteensä voi syntinen ihminen tulla. Lähestymme häntä Kristuksen turvissa ja hänen omakseen ostettuina. Silloin saamme nähdä hänen sanomattoman isällisen rakkautensa ja majesteetillisen hyvyytensä. Jumalaa emme voi lähestyä järjellä, sillä se ei kerta kaikkiaan riitä Jumalan käsittämiseen. Saamme tyytyä siihen, että valtaistuimella istuu "joku" - ja palvella ja kumartaa häntä.


Pyhän Jumalan edessä on menossa sanomattoman ihana jumalanpalvelus. Johannekselta näyttävät loppuvan sanat hänen kuvatessaan huikeaa kirkkautta ja suurta juhlaa. Jotakin toki siitä ymmärrämme, mutta silti joudumme odottamaan iankaikkisuuteen tajutaksemme, mistä on kysymys.


Erityisesti meitä kiinnostavat Jumalaa palvelevat olennot, kaksikymmentä neljä vanhinta ja neljä olentoa. Keitä he ovat?

Kaksikymmentä neljä olentoa saattavat olla joko ihmisiä tai enkeleitä. Patriarkkoja oli 12 ja apostoleja 12. Toinen mahdollisuus on sanoa, että kyseessä on 24 enkeliruhtinasta. Varmasti emme tiedä.


Neljä olentoa muodostavat hekin arvoituksen. Joka tapauksessa he ovat hyvin keskeisiä olentoja, ehkä kaikkein merkittävämmät koskaan luodut. Ovatko he väkeviä enkeliruhtinaita? Vai oliko varhainen Kirkko oikeassa nähdessään tässä kuvauksen neljästä evankelistasta? Emme tiedä eikä meidän tarvitse tietää. Tärkeämpää on lukea eteenpäin.