top of page
Mountain Fog

Pyhän Hengen työ




Johdannoksi 


Vanha aarre


Tule Pyhä Henki, tänne, laskeudu taivaasta alas meidän sydämissämme Kristusta kirkastamaan. Tule köyhäin apu, tule, lahjain antaja, tule, sielun kirkkaus, sinä paras lohduttaja, sielun hyvä vieras ja suloinen lämpö. Töissä sinä olet lepo, helteessä virvoitus, murheessa lohdutus. Sinä, kaikkein pyhin kirkkaus ja valo, täytä uskollistesi sydämet. Ilman sinun voimaasi ei ole mitään viatonta.

   Pese se, mikä saastainen on, kastele se, mikä kuiva on, paranna, mikä haavoitettu on, pehmitä, mikä kova on, lämmitä, mikä kylmä on, etsi kaikkia eksyneitä. Anna uskollisillesi, jotka sinuun turvautuvat, pyhät lahjasi. Anna uskon vahvistusta, anna autuas loppu, anna iäinen ilo. Aamen. 


Viisautta …


•”Jokainen kristillinen perinne on kalvakka kapeutuma siitä rikkaudesta, joka meitä vastaan hohtaa Raamatusta, Jumalan sanasta”  (Jouko Heikkinen)


Kapeutumia


•Keskiaikana vakiintunut Kirkko sulki ”armolahjat” ulkopuolelle  (Vinkki: Hae ohjelmasta Kirkon aarteet, 1. Kor. 13:8)

•Meidän aikanamme - ja tämä on pääteesini näissä esityksissä - Suomessa on päässyt vallalle  reformoitu kapeutuma, jossa Pyhää Henkeä käsitteleviä raamatunkohtia käsitellään hyvin valikoiden, toisia ylitulkiten, toiset unohtaen

•Avaamme ensin Uuden testamentin, sitten Vanhan testamentin ja sitten omaa perinnettämme 

•On olemassa vahva joki, jossa on päähaara ja sivuhaarat: Kaikki on meille tärkeää


Vanha testamentti ja Henki


Kun Vanhassa testamentissa puhutaan Hengestä (1992 käännös kirjoittaa sanan pienellä kirjaimella!), hänet liitetään ennen muuta kolmeen asiaan

•Henki valitsee johtajat

•Henki antaa yliluonnollisen kokemuksen

•Henki antaa suhteen Jumalaan


Henki valitsee johtajat


Mooses sanoi Herralle: "Oi Herra, Jumala, sinä jonka käsissä on kaikkien elollisten henki, valitse israelilaisille päämies, joka pystyy käskemään heitä ja johtamaan heitä kaikessa, mitä he tekevät. Muuten Herran kansa on kuin lammaslauma, jolla ei ole paimenta." Herra sanoi Moosekselle: "Kutsu luoksesi Joosua, Nunin poika, jossa on oikea henki ja mieli, ja siunaa hänet panemalla kätesi hänen päänsä päälle. Vie hänet pappi Eleasarin ja kansan eteen ja aseta hänet tehtäväänsä kaikkien nähden. Siirrä häneen omaa voimaasi ja kunniaasi, niin Israelin kansa tottelee häntä. (4. Moos. 27:15-20).


Joosua, Nunin poika, oli täynnä viisauden henkeä, sillä Mooses oli pannut kätensä hänen päälleen ja siunannut hänet. Israelilaiset tottelivat häntä ja tekivät niiden ohjeiden mukaisesti, jotka Herra oli Moosekselle antanut. (5. Moos. 34:9)


Mutta israelilaiset huusivat avukseen Herraa, ja Herra lähetti heille pelastajaksi Otnielin, Kalebin nuoremman veljen Kenasin pojan, joka vapautti heidät. Hänessä vaikutti Herran henki, ja hän joh-ti tuomarina Israelia. Kun Otniel lähti sotaan, Herra antoi hänen saada voiton Kusan-Riseataimista, aramealaiskuninkaasta, ja niin Otniel alisti tämän kuninkaan valtansa alle. Tämän jälkeen Israel sai elää rauhassa neljäkymmentä vuotta. Sitten Otniel, Kenasin poika, kuoli (Tuom. 3:7-11).


Silloin Herran henki valtasi Simsonin. Hän meni Askeloniin ja surmasi siellä kolmekymmentä miestä, riisui heiltä vaatteet ja antoi ne arvoituksen ratkaisijoille. Raivoissaan hän sitten lähti kotiinsa (Tuom. 14:19)


Kun Saul sen kuuli, Herran henki valtasi hänet ja hänessä syttyi viha. Hän hakkasi härkäparin kappaleiksi, lähetti ne sananviejien mukana eri puolille Israelia ja käski sanoa: "Näin käy sen kar-jalle, joka ei lähde Saulin ja Samuelin mukaan sotaan!" Silloin Herra saattoi koko kansan pyhän pelon valtaan, ja kaikki lähtivät yhtenä miehenä liikkeelle (1. Sam. 11:6-7)


Hän otti maasta viitan, joka oli pudonnut Elian harteilta, ja lähti takaisin. Jordanin rantaan saa-vuttuaan  hän otti Elian harteilta pudonneen viitan, löi sillä vettä ja huusi: "Herra, Elian Jumala! Missä sinä olet?" Hän löi vettä Elian tavoin, ja se jakautui kahtia, niin että hän pääsi kulkemaan joen yli. Jerikosta tulleet profeetanoppilaat olivat jonkin matkan päässä. He näkivät, mitä Elisa teki, ja sanoivat: "Elian henki on siirtynyt Elisaan." He menivät häntä vastaan, kumarsivat maahan saakka (2. Kun. 2:13-15).


Yhteenveto: Jumalan Henki saa siis ihmisen toimimaan rohkeasti ja asettumaan kansan joh-tajaksi. Jeesuksen ajan juutalaisuudessa tämä piirre esiintyy usein ja saa dramaattisia piirteitä: Johtajan tehtävä on tappaa viholliset. Vaikka Uudessa testamentissa sotaisuus puuttuu, tällä johtajuuden antavalla Hengellä on selvä linkki sen kuvaamiin johtajiin.


Henki antaa yliluonnollisen kokemuksen 


Esihuomautus: ”Yliluonnollinen kokemus” on tässä kohdassa hyvin väljästi ja heikosti  määritelty. Kyseessä on Hengen saaminen niin, että siihen liittyy hurmos tai vahva tunnekokemus. Olen ottanut mukaan vain muutamia profeetoista: Jotkut profeetat (kuten Hesekiel) mahtuvat tähän väljään määritelmään, mutta toiset eivät (esim. Jes. 7 näyttää olevan aivan normaali, tiukkasävyinen keskustelu).


Mooses meni ulos ja kertoi kansalle, mitä Herra oli sanonut. Sitten hän kokosi seitsemänkymmentä miestä kansan vanhimpien joukosta ja vei heidät pyhäkköteltan luo. Herra laskeutui pilveen ver-houtuneena ja puhui Moosekselle. Sitten hän siirsi Mooseksen saamaa henkeä näihin seitsemäänkymmeneen vanhimpaan, ja kun henki laskeutui heihin, he joutuivat profeetalliseen hurmokseen. Myöhemmin tätä ei heille enää tapahtunut. (4. Moos. 11:24-25).


Kun lähdet luotani, tapaat kaksi miestä Raakelin haudan lähellä Selsahissa, Benjaminin alueen rajalla. He sanovat sinulle: 'Ne aasit, joita lähdit etsimään, ovat löytyneet, mutta isäsi ei niitä enää muistakaan. Nyt hän on huolissaan teistä ja miettii, mitä voisi tehdä poikansa hyväksi.' Kun sitten jatkat matkaasi ja saavut Taborin tammen kohdalle, sinua vastaan tulee kolme miestä, jotka ovat menossa Jumalan luo Beteliin. Yhdellä heistä on mukanaan kolme karitsaa, toisella kolme uhrileipää ja kolmannella viiniruukku. He tervehtivät sinua ystävällisesti ja antavat sinulle kaksi leipää, ja sinun pitää ottaa ne vastaan. Sen jälkeen tulet Jumalan kukkulalle Gebaan, missä on filistealais-ten vartiosto. Saapuessasi kaupunkiin tapaat joukon profeettoja, jotka ovat tulossa uhrikukkulalta. Heidän edellään soivat harput ja rummut, huilut ja lyyrat, ja he ovat hurmoksissa. Silloin Herran henki valtaa sinut ja sinäkin joudut hurmoksiin ja muutut toiseksi ihmiseksi. Kun nämä ennusmerkit toteutuvat, tee, mitä tehtäväksesi tulee, sillä Jumala on sinun kanssasi. Mene sen jälkeen edelläni Gilgaliin. Minä tulen sinne luoksesi uhraamaan poltto- ja yhteysuhreja. Odota seitsemän päivää, niin tulen sinne ja ilmoitan, mitä sinun pitää tehdä." (1. Sam. 10:2-8).


Tämän jälkeen on tapahtuva, että minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaisenne näkevät näkyjä, vanhuksenne ennusunia. Myös orjiin ja orjattariin minä vuodatan henkeni noina päivinä.  Minä annan teidän nähdä merkkejä taivaalla ja maan päällä: verta, tulta ja savupatsaita.  Aurinko pimenee, kuu värjäytyy vereen, ennen kuin koittaa Herran päivä, suuri ja pelottava.  Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu. Siionin vuori ja Jerusalem on turvapaikka, niin Herra on luvannut. Ne, jotka Herra kutsuu, ne pelastuvat. (Joel 3:1-5)


Profeetoissa Henki vaikuttaa monin eri tavoin, esim. näin: 


”Mutta olkoon nyt, hakekaa tänne soittaja!" Kun soittaja näppäili harppua, Herran käsi tuli Elisan päälle ja hän julisti: "Herra käskee sinun kaivaa tähän puronuomaan vesikuoppia vieri viereen.  Sillä näin sanoo Herra: 'Te ette näe tuulta ettekä sadetta, mutta tuo puronuoma tulee täyteen vettä. Siitä te saatte juodaksenne, ja niin myös teidän karjanne ja juhtanne.' (2. Kun. 3:15-17)


Huomaa myös Daavidin henkeä jahdanneiden hurmostila:


Kun Saul sai tietää Daavidin olevan Raman Najotissa, hän lähetti miehiä vangitsemaan hänet. Mutta kun Saulin miehet näkivät hurmostilassa olevan profeettajoukon ja Samuelin sitä johtamas-sa, Jumalan henki yllätti heidät ja hekin joutuivat hurmoksiin. Saatuaan tästä tiedon Saul lähetti toiset miehet, mutta hekin joutuivat hurmoksiin. Saul lähetti vielä kolmannet, mutta myös he joutuivat hurmoksiin. Silloin Saul lähti itse Ramaan. Tultuaan Sekun suuren vesisäiliön kohdalle hän kysyi: "Missä Samuel ja Daavid ovat?" Hänelle vastattiin: "Tuolla Raman Najotissa." Kun hän lähti kulkemaan sinnepäin, Jumalan henki yllätti myös hänet, niin että hän vaelsi hurmostilassa koko matkan Raman Najotiin saakka. Hänkin riisui vaatteensa ja riehui hurmoksissa Samuelin edessä kunnes kaatui maahan, ja siinä hän makasi alastomana koko sen päivän ja yön. Näin syntyi sananparsi "Onko Saulkin profeetta?". (1. Sam. 19:19-24)


Yhteenveto: Jumalan Henki antaa toisinaan voimakkaan yliluonnollisen kokemuksen. Huomaamme monen tässä jaksossa liittyvän kohdan liittyvän johtajien valintaan: Pyhä Henki auttaa johtajaa selviämään tilanteessa, jossa hän ei muuten selviäisi. Kyseessä on kuitenkin laajempi ilmiö ja se koskettaa myös Vanhan testamentin moni-ilmeistä profetiaa. Merkille pantava on myös se, että jumalaton ihminen voi joutua hurmokseen


Henki antaa suhteen Jumalaan


Monissa Vanhan testamentin kohdissa puhutaan siitä, miten Henki antaa uuden suhteen Jumalaan:


"Näin on oleva, kunnes meihin tulee korkeudesta henki. Silloin autiomaa muuttuu hedelmätarhaksi ja tarhat ovat laajoja kuin metsät.   Silloin autiomaassa asuu oikeus ja vanhurskaudella on majansa hedelmätarhojen keskellä.   Ja vanhurskauden hedelmänä on oleva rauha. Siitä kasvaa levollinen luottamus, turvallisuus, joka kestää iäti.  Minun kansani saa asua rauhan niityillä, turvallisissa asuinpaikoissa, huolettomilla leposijoilla. Metsää kaatuu lakoon, kaupunkeja sortuu maahan, mutta te onnelliset, te saatte kylvää kaikkialle, missä vesi kostuttaa maan, saatte päästää härkänne ja aasinne vapaasti kulkemaan laitumilla." (Jes. 32:15-20)


"Mutta Siioniin Herra tulee vapauttajana, Jaakobin jälkeläisten luo lunastajana, kun he luopuvat rikkomuksistaan, sanoo Herra. Herra sanoo heille: "Tämä on minun lupaukseni: ei väisty minun henkeni sinun yltäsi eikä katoa minun sanani, jonka olen suuhusi antanut, ei sinun suustasi, ei jälkeläistesi eikä sinun jälkeläistesi jälkeläisten suusta", sanoo Herra, "ei nyt eikä milloinkaan." (Jes. 59:20-21)



"Minä otan teidät vieraiden kansojen keskeltä, minä kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne. Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä.  Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne ki-visydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen.  Minä annan henkeni teidän sisimpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan. Te saatte asua maassa, jonka minä olen isillenne antanut, te olette minun kansani ja minä olen teidän Jumalanne." (Hes. 36:24)


"Herran käsi tarttui minuun, ja Herran henki vei minut kauas pois ja laski minut keskelle laaksoa, joka oli täynnä kuolleitten luita. Hän kuljetti minua yltympäri niiden ylitse, ja minä näin, että luita oli laaksossa hyvin paljon ja että ne olivat rutikuivia. Herra sanoi minulle: "Ihminen, voivatko nämä luut herätä eloon?" Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät."  Hän sanoi: "Sano profeetan sana näille luille, sano niille: Te kuivat luut, kuulkaa Herran sana!  Näin sanoo Herra Jumala näille luille: Minä annan teihin hengen, niin että te heräätte eloon. Minä panen teihin jänteet, kasvatan ympärillenne lihan ja peitän teidät nahalla, ja minä annan teihin hengen, niin että te heräätte eloon. Silloin te tiedätte, että minä olen Herra." 

   Minä puhuin saamani käskyn mukaan, ja minun vielä puhuessani alkoi kuulua kovaa kalinaa, kun luut lähenivät toisiaan ja liittyivät yhteen nivel niveleltä.   Minä näin, että niiden päälle kasvoi jänteet ja liha ja että nämä saivat nahan ympärilleen, mutta elämää niissä ei ollut.  Herra sanoi minulle: "Ihminen, kutsu sanallasi henkeä ja sano sille: Näin sanoo Herra Jumala: Tule, henki, tule taivaan neljältä tuulelta ja mene näihin surmattuihin, niin että ne heräävät eloon."  Minä puhuin niin kuin Herra minua käski, ja luihin tuli henki. Ne heräsivät eloon ja nousivat maasta, ja siinä oli luvuton ihmisjoukko. 

  Herra sanoi minulle: "Ihminen, nämä luut ovat Israelin kansa. Kaikki israelilaiset sanovat: 'Luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyt, me olemme hukassa.'  Sen tähden julista heille: Näin sanoo Herra Jumala: Minä aukaisen teidän hautanne, päästän teidät, oman kansani, haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan.  Te tiedätte silloin, että minä olen Herra, kun minä aukaisen hautanne ja päästän teidät, kansani, haudoistanne.  Minä panen teihin henkeni, niin että te heräätte eloon, ja vien teidät maahanne. Silloin te tiedätte, että minä, Herra, teen sen minkä olen luvannut tehdä. Näin sanoo Herra." (Hes. 37:1-15)


"Ja israelilaiset tietävät, että minä olen Herra, heidän Jumalansa, sillä niin kuin minä vein heidät pakkosiirtolaisuuteen vieraiden kansojen keskelle, niin minä myös kokoan heidät taas omaan maahansa, yhtäkään unohtamatta.  Enää en kätke heiltä kasvojani, vaan vuodatan henkeni Israelin heimon ylle. Näin sanoo Herra Jumala." (Hes. 39:28-29)


"Älä karkota minua kasvojesi edestä, älä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi." (Ps. 51:13)


Yhteenveto: Pyhä Henki antaa suhteen ja yhteyden Jumalaan. Jesajan kirjassa yhteydestä seuraa materiaalinen siunaus ja onnen aika. Hesekielin kirjassa Juudan asukkaiden rinnasta otetaan kivisydän ja sen tilalle annetaan lihasydän. Psalmiteksti tekee selväksi, että Pyhän Hengen menettäminen merkitsee lähtöpasseja Jumalan luota - kuten Saulille kävi.


Vielä yksi sivuhaara


Herra sanoi Moosekselle: "Minä olen valinnut Urin pojan Besalelin, Hurin pojanpojan Juudan heimosta, ja täyttänyt hänet Jumalan hengellä, niin että hänellä on viisautta ja ymmärrystä, tietoa ja taitoa suunnitella ja valmistaa taidokkaita töitä kullasta, hopeasta ja pronssista, hioa ja kiinnittää korukiviä, veistää puuta ja tehdä kaikkia taitoa vaativia töitä.” (2. Moos. 31:1-5)


Jumalan Henki antaa myös taitoa tehdä hienoja esineitä. Ehkä juuri tämä haara virtaa lukuun 1. Kor. 12 (erilaiset Pyhän Hengen lahjat)


Johtopäätöksiä


Olemme siis ottaneet esille etupäässä kolmenlaisia kohtia. Voi sanoa, että on olemassa joki, jossa on useita haaroja. Pääuoma on se, että Henki asettaa ihmisen suhteeseen Jumalan kanssa ja uudistaa hänet: Henkeä vailla oleva on osaton Jumalasta. Myös sivuhaarat ovat olemassa ja niitä on syytä ihailla: Henki valitsee ja vahvistaa johtajat, mutta saattaa antaa myös hurmoksellisia kokemuksia. Katsomme, miten kaikki nämä haarat virtaavat myös Uuden testamentin puolelle. Otamme esille myös termin ”Pyhällä Hengellä täyttyminen”.


Uusi testamentti


Tarkasteltaessa Hengen työtä Vanhan testamentin puolella huomaamme, että siellä virtaa vahva joki. Siinä on kolme haaraa: Päähaaraksi määritimme sen, että Henki antaa suhteen Jumalaan. Si-vuhaaroiksi – niitä väheksymättä – katsoimme, että Henki valitsee johtajat tai antaa hurmoksellisia kokemuksia. Nyt siirrymme Uuden testamentin puolelle ja katsomme, miten sama joki ja samat haarat virtaavat myös siellä.


UT – Henki valitsee johtajat - Paimenen virka


”Pitäkää huoli itsestänne ja koko laumasta, jonka kaitsijoiksi Pyhä Henki on teidät pannut; huolehtikaa seurakunnasta, jonka Herra omalla verellään on itselleen lunastanut.” (Ap.t. 20:28)


Antiokian seurakunnassa oli profeettoja ja opettajia: Barnabas ja Simeon, josta käytettiin nimeä Niger, kyreneläinen Lukios, Menahem, joka oli neljännesruhtinas Herodeksen kasvinkumppani, sekä Saul. Kerran, kun he olivat palvelemassa Herraa ja paastoamassa, Pyhä Henki sanoi: "Erot-takaa Barnabas ja Saul minun työhöni, siihen tehtävään, johon minä olen heidät kutsunut."  Niin he paastosivat ja rukoilivat, ja sitten he panivat kätensä näiden kahden päälle ja lähettivät heidät matkaan.( Ap.t. 13:1-3)


Sen armon perusteella, joka minulle on annettu, sanon teille jokaiselle: älkää ajatelko itsestänne liikoja, enempää kuin on aihetta ajatella, vaan pitäkää ajatuksenne kohtuuden rajoissa, kukin sen uskon määrän mukaan, jonka Jumala on hänelle antanut. Niin kuin meillä jokaisella on yksi ruu-mis ja siinä monta jäsentä, joilla on eri tehtävänsä, samoin me kaikki olemme Kristuksessa yksi ruumis mutta olemme kukin toistemme jäseniä. Meillä on saamamme armon mukaan erilaisia armolahjoja. Se, jolla on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan kuin hänellä on uskoa. Palvelutehtävän saanut palvelkoon (KR 1938: ”jos virka, pitäköön virastaan vaarin”) , opetustehtävän saanut opettakoon, rohkaisemisen lahjan saanut rohkaiskoon. Joka antaa omastaan, antakoon pyyteettömästi; joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti; joka auttaa köyhiä, auttakoon iloisin mielin. (Room. 12:3-8).


 Älä lyö laimin armolahjaa, jonka sait silloin, kun vanhimmat profeettain sanojen perusteella panivat kätensä sinun päällesi. (1. Tim. 4:14)


 Siksi muistutan sinua, että puhaltaisit täyteen liekkiin Jumalan armolahjan, jonka sait silloin kun minä panin käteni sinun päällesi. (2. Tim. 1:6)


Yhteenveto: Henki valitsee johtajat myös Uudessa testamentissa.  Vaikka poliittinen johtajuus kajastaa Luukkaan evankeliumin alkuluvuissa ja sotaisan Messiaan odotus ympäröi varmasti Jeesusta, kyse on myös Johannes Kastajan ja Kristuksen kohdalla hengellisestä joh-tajuudesta.  Meille tärkeä ja useimmiten aivan unohtunut piirre on, että Henki valitsee myös seurakunnan paimenet.


UT: yliluonnollisia kokemuksia


Vanhan testamentin tavoin myös Uusi testamentti kuvaa yliluonnollisia kokemuksia (määritelmäni on yhtä heikko kuin VT: osalta)


Seuraavana päivänä, kun miehet olivat matkalla ja jo lähestyivät kaupunkia, Pietari nousi kuudennen tunnin vaiheilla katolle rukoilemaan. Hänen tuli nälkä ja hän halusi ruokaa, mutta sillä aikaa kun ateriaa valmistettiin hän joutui hurmoksiin. Hän näki taivaan avoinna, ja taivaasta tuli alas ikään kuin suuri purjekangas, joka laskettiin maahan neljästä kulmastaan kannateltuna (Ap.t. 10:9-11)


Minun on pakko kerskailla, vaikkei siitä hyötyä olekaan. Siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin. Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala. Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua. Oliko hän ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala. Tästä miehestä minä kerskailen, itsestäni en, paitsi heikkoudestani. (2. Kor. 12:1-5 )


Veljet, haluan teidän olevan selvillä Pyhän Hengen lahjoista. Muistattehan, kuinka ollessanne vielä pakanoita vastustamaton voima ajoi teitä mykkien epäjumalien luo. Siksi sanon teille selväs-ti, että kukaan, joka puhuu Jumalan Hengen valtaamana, ei voi sanoa: "Jeesus on kirottu." Kukaan ei myöskään voi sanoa: "Jeesus on Herra", muuten kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta. Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama. Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi. Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa, toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo. Yksi ruumis, monta jäsentä Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. (1. Kor. 12:1-13)


Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.' Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!' (Matt. 7:22-23)


Yhteenveto: Vanhasta testamentista tuttu haara virtaa myös Uuteen testamenttiin. Henki voi antaa voimakkaita kokemuksia ja vaikuttaa ihmeitä. Myös Uuden testamentin lukija ymmärtää, että kaikki hurmos ei ole Jumalasta.


UT – suhde Jumalaan


Vanhan testamentin tavoin myös Uusi testamentti kertoo siitä, miten Pyhä Henki antaa oikean suhteen Jumalaan.


”Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne, ja hän tulee ja paljastaa, että maailma on väärässä, hän paljastaa, mitä on synti, mitä vanhurskaus ja mitä tuomio.” (Joh. 16:7-8)


"Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan. Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva. Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta. Kaikki, mikä on Isän, on myös minun. Siksi sanoin, että hän saa minulta sen, minkä hän teille ilmoittaa. Vielä vähän aikaa, ettekä te näe minua, taas vähän aikaa, ja te näette minut jälleen." (Joh. 16:12-16)


Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. (Ap.t. 2:37-38)


Te ette ole saaneet orjuuden henkeä, joka saattaisi teidät jälleen pelon valtaan. Olette saaneet Hengen, joka antaa meille lapsen oikeuden, ja niin me huudamme: "Abba! Isä!" (Room. 8:15)


Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin. Ja hän, joka tutkii sydämet, tietää mitä Henki tarkoittaa, sillä Henki puhuu Jumalan tahdon mukaisesti pyhien puolesta. (Room. 8:26-27).


Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa. (Room. 8:9)


Me julistamme, niin kuin on kirjoitettu, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat.  Meille Jumala on sen ilmoittanut Hengellään, sillä Henki tutkii kaiken, myös Jumalan syvimmät salaisuudet. Kuka muu kuin ihmisen oma henki tietää, mitä ihmisessä on? Samoin vain Jumalan Henki tietää, mitä Jumalassa on.  Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan Jumalan oman Hengen, jotta tietäisimme, mitä hän on lahjoittanut meille. Siitä me myös puhumme, mutta me käytämme Hengen emmekä ihmisviisauden opettamia sanoja ja selitämme hengelliset asiat Hengen avulla.  Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla.  Hengellinen ihminen sen sijaan pystyy tutkimaan kaikkea, mutta häntä itseään ei kukaan voi tutkia.  - Kuka tuntee Herran mielen, niin että voi neuvoa häntä? (1. Kor. 2:9-16)


Tällaisia jotkut teistä olivat ennen, mutta nyt teidät on pesty puhtaiksi ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta. (1. Kor. 6:11)



Älkää tuottako surua Jumalan Pyhälle Hengelle, jonka olette saaneet sinetiksi lunastuksen päivää varten (Ef. 4:30)


Yhteenveto: Kristillisen uskon keskukseen kuuluu, että Pyhä Henki antaa ihmiselle uuden suhteen Jumalaan ja tekee hänen omakseen. Vanhan testamentin sanat ovat voimakkaasti läsnä ja saavat uuden muodon.



”Pyhällä Hengellä täyttyminen” - kokemus vai todistukseen annettu voima?


Meidän keskusteluympäristössämme termi ”Pyhällä Hengellä täyttyminen” on saanut tietyn selityksensä. Sitä pidetään usein kokemuksena, toisinaan myös kokemuksena, joka on oikean uskon ehto. Otamme esille UT:n kohdat, joissa Pyhällä Hengellä täyttyminen esiintyy.


Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä. Hän huusi kovalla äänellä ja sanoi: "Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni? (Luuk. 1:41-43)


Sakarias, lapsen isä, täyttyi Pyhällä Hengellä ja puhui profeetallisin sanoin: - Ylistetty olkoon Herra, Israelin Jumala! Armossaan hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen. (Luuk. 1:67-69).


He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhut-tavaksi. (Ap.t. 2:4)


He käskivät tuoda apostolit eteensä ja kysyivät: "Millä voimalla ja kenen nimessä te tämän teitte?" Silloin Pietari, Pyhää Henkeä täynnä, sanoi heille: "Kansan hallitusmiehet ja vanhimmat! Jos meidät nyt pannaan vastaamaan sairaalle tekemästämme hyvästä teosta ja ilmoittamaan, kenen nimessä hänet on parannettu, niin tietäkää tämä, te kaikki ja koko Israelin kansa: se tapahtui Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä. Hänet te ristiinnaulitsitte, mutta Jumala herätti hänet kuolleista. Hänen voimastaan tämä mies seisoo terveenä teidän edessänne. Hän on se kivi, joka ei teille rakentajille kelvannut mutta josta on tullut kulmakivi. Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla." (Ap. t. 4:7-1; vrt. Ap.t. 6:3, 5; 11:24; 13:9; 13:52)


Kun he olivat päättäneet rukouksensa, vavahti paikka, jossa he olivat koolla, ja he kaikki täyttyivät Pyhästä Hengestä ja julistivat rohkeasti Jumalan sanaa. (Ap.t. 4:31)


Tämän kuullessaan neuvoston jäsenet olivat pakahtua raivosta ja kiristelivät hampaitaan. Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. Hän sanoi: "Taivaat ovat avoinna minun silmieni edessä, ja Ihmisen Poika seisoo Jumalan oikealla puolella!" (Ap.t. 7:54-56)


Yhteenveto:  Uudessa testamentissa Pyhällä Hengellä täyttyminen ei merkitse uskoontulokokemusta, joka kaikilla pitää olla ollakseen oikeassa uskossa   Luukkaan evankeliumin kahdessa ensimmäisessä luvussa ”Pyhällä Hengellä täyttyminen” muistuttaa vahvasti Vanhan testamentin profetiaa (1:41, 67). Apostolien teoissa tilanne on hieman toinen: ”Pyhällä Hengellä täyttyminen” merkitsee rohkeaa Kristuksen tunnustamista. Termille ”Pyhällä Hengellä täyttyminen” on toki sukua ”Pyhän Hengen vuodattaminen” tai ”Pyhän Hengen tuleminen / saaminen”. Silloin huomion kiinnittävät huomiota erityisesti Ap.t. 8, Ap.t. 10-11 ja Ap.t. 19 – kolme kohtaa, joissa puhutaan sekä Pyhästä Hengestä että kasteesta. Näistä kohdista enemmän täällä.


Uusi testamentti ja Pyhä Henki – kokoamme ja tarkentelemme


Henki ja Pyhä Kolminaisuus


Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt. 28:19).


Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin. Ja hän, joka tutkii sydämet, tietää mitä Henki tarkoittaa, sillä Henki puhuu Jumalan tahdon mukaisesti pyhien puolesta. (Room. 8:26-27).


Siksi sanon teille selvästi, että kukaan, joka puhuu Jumalan Hengen valtaamana, ei voi sanoa: "Jeesus on kirottu." Kukaan ei myöskään voi sanoa: "Jeesus on Herra", muuten kuin Pyhän Hen-gen vaikutuksesta. Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama. Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama. (1. Kor. 12:3-6)


Pyrkikää rauhan sitein säilyttämään Hengen luoma ykseys. On vain yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin myös se toivo, johon teidät on kutsuttu, on yksi. Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste! Yksi on Jumala, kaikkien Isä! Hän hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa. Mutta kukin meistä on saanut oman armolahjansa, sen jonka Kristus on nähnyt hyväksi antaa. (Ef. 4:3-7).


Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, tervehtii valittuja, jotka asuvat hajallaan, muukalaisina Pontoksessa, Galatiassa, Kappadokiassa, Bityniassa ja Aasian maakunnassa ja jotka Isä Jumala suunnitelmansa mukaisesti on Hengellään pyhittänyt elämään Jeesukselle Kristukselle kuuliaisina ja hänen verellään puhtaaksi vihmottuina.  Tulkoon armo ja rauha yhä runsaampana teidän osaksenne. (1. Piet. 1:1-2)


Me pysymme hänessä ja hän pysyy meissä; tämän me tiedämme siitä, että hän on antanut meille Henkeään.  Me olemme nähneet, että Isä on lähettänyt Poikansa maailmaan pelastajaksi, ja siitä me todistamme. Joka tunnustaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi, hänessä Jumala pysyy, ja hän pysyy Jumalassa. (1. Joh. 4:13-15)


Yhteenveto: Tämänhetkisen suomalaisen pneumatologian ehkä pahin kapeutuma on heikko tai aivan olematon linkki Jumalan kolminaisuuteen. Pyhästä Hengestä puhutaan erikseen Isästä ja Pojasta, ikään kuin kyseessä olisi erillinen ulottuvuus. Missä on Isä, siellä on Henki, missä on Henki, siellä on Poika, missä on pyhä Jumala, siellä ovat läsnä kaikki kolmiyhteisen Jumalan persoonat. Henkeä ei voi eikä saa erottaa suuresta kokonaisuudesta, jota kumarramme.



Henki, sana ja sakramentit


Henki ja Jumalan sana


“Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä.” (Joh. 6:63) 


Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana Room. 10:17) 


Te puolestanne seurasitte meidän esimerkkiämme, niin, itse Herran esimerkkiä, ja ankaran ahdingon keskellä otitte sanan vastaan täynnä riemua, jonka Pyhä Henki antoi. (1. Tess. 1:6) 


Lakkaamatta me kiitämme Jumalaa siitäkin, että kun julistimme teille Jumalan sanaa, te ette ottaneet sitä vastaan ihmisten sanana vaan sinä mitä se todella on, Jumalan sanana, joka myös vaikuttaa teissä uskovissa. (1. Tess. 2:13) 


Sen tähden se, joka kääntää selkänsä näille ohjeille, ei käännä selkäänsä ihmiselle vaan Jumalalle, joka antaa teihin Pyhän Henkensä. (1. Tess. 4:8) 


Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana. (Ef. 6:17)


Yhteenveto: Jumalan sana ei ole pelkkää informaatiota, vaan siinä on ihmisen pysäyttävä ja uskoon saattava voima – siinä toimii Jumalan Henki.


Henki ja kaste


 "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."Matt. 28:18-20


Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.' Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita." (Joh. 3:5-8)


"Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä." (1. Kor. 12:12-13)


"Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä ja tottelemattomia, olimme eksyksissä ja monenlaisten himojen ja nautintojen orjia, elimme pahuuden ja kateuden vallassa, vihattuina ja toisiamme vihaten. Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. Tä-män Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme." (Tiit 3:3-7)


Yhteenveto: Kasteessa Pyhä Henki liittää ihmisen Jumalan yhteyteen, sitoo hänet Kristuksen tielle ja antaa hänelle tehtävän.



Henki ja ehtoollinen


”Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet. Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö. Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti." (Joh. 6:54-58) 


Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä (1. Kor. 10:16-17) 


Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Joka tämän kuulee, sanokoon: "Tule!" Joka on janoissaan, tulkoon. Joka haluaa, saa lahjaksi elämän vettä. (Ilm. 22:17) 


Yhteenveto: Ehtoollisessa on läsnä Kristus, joka hoitaa omiaan ja antaa elämän.



Kirkon historiaa


Kirkon historian aikana Pyhän Hengen työ on ymmärretty monin eri tavoin, milloin kapeammin, milloin laajemmin, eikä tämän esityksen tarkoitus ole edes yrittää kuvata sitä. Joitakin asioita voimme kuitenkin oppia.

   Valtaosaltaan Pyhän Hengen työ liitetäänpyhään Kolminaisuuteen ja armonvälineisiin. Profetia ja yliluonnolliset kokemukset saattavat joutua sivuraiteille. Nekään eivät ole kuitenkaan lakanneet, vaan kuuluvat vanhakirkolliseen perinteeseen. Otamme esille kaksi tekstikatkelmaa: Didakhe on varhaisimpia UT:n ulkopuolisia tekstejä ja v. 203 kirjoitettu marttyyriakti kuuluu sekin Kirkon aarteisiin:


3. Mitä sitten apostoleihin ja profeettoihin tulee, tehkää evankeliumin säädöksen mukaan seuraavalla tavalla. 4. Jokainen apostoli, joka tulee teidän luoksenne, otettakoon vastaan kuin itse Herra. 5. Hän ei kuitenkaan tule viipymään enempää kuin päivän tai, jos on tarpeen, toisenkin; mutta jos hän viipyy kolme päivää, hän on väärä profeetta. 6. Ja kun apostoli sitten lähtee, älköön hän otta-ko mukaansa muuta kuin leipää siihen asti kuin yöpyy. Mutta jos hän pyytää rahaa, hän on väärä profeetta. 7. Ketään profeettaa, joka puhuu hengessä, älkää koetelko älkääkä arvostelko. Jokainen synti nimittäin annetaan anteeksi, mutta tätä syntiä ei anteeksi anneta. [ Matt. 12:31 ] 8. Ei kuitenkaan jokainen, joka puhuu hengessä, ole profeetta, vaan se, jolla on Herran tavat. Tavoistansa siis voidaan tuntea väärä profeetta ja profeetta. 9. Ei kukaan profeetta, joka hengessä määrää valmis-tamaan pöydän, itse siitä syö, jollei hän ole väärä profeetta. 10. Jokainen profeetta, joka opettaa totuutta, on väärä profeetta, jos hän ei tee niin kuin hän opettaa. 11. Älköön teidän keskuudessanne tuomittako ketään koeteltua ja totuudellista profeettaa, joka menettelee kirkon maallisen salaisuuden mukaisesti, mutta ei opeta toisia tekemään, mitä hän itse tekee; Jumala on hänen tuomitsijansa. Samalla tavallahan menettelivät myös vanhat profeetat. 12. Mutta jos joku sanoo hengessä: Anna minulle rahaa tai jotain muuta, häntä älkää kuulko. Älköön kuitenkaan kukaan häntä tuomitko, jos hän käskee antamaan toisten, puutteessa olevien tähden. (Kahdentoista apostolin opetus, 11)


Vanha marttyyriakti kertoo, miten Perpetua näkee näyn:


Silloin sanoi minulle veljeni: "Arvon sisareni! Olet jo saanut osaksesi niin suuren armon, että voit anoa näkyä, jossa sinulle osoitetaan, joudutko kärsimään vai pääsetkö vapaaksi." 2. Kun tiesin, että voin puhella Herran kanssa, jonka suurta hyvyyttä olin kokenut, vastasin hänelle luottavasti ja sanoin: "Huomenna vastaan sinulle." Sitten esitin pyyntöni ja sain nähdä sen, mitä nyt kerron. 3. Minä näin vaskiset tikkaat, ihmeellisen korkeat. Ne ulottuivat aina taivaaseen asti ja olivat niin kapeat, että niitä pitkin saattoi nousta vain yksi ihminen kerrallaan. Tikkaiden sivuille oli kiinni-tetty kaikenlaisia rautaisia aseita: miekkoja, keihäitä, koukkuja, tikareita ja peitsiä, niin että jos joku asteli portaita huolimattomasti tai ei luonut katsettaan ylös, hän haavoittui ja hänen jäsenensä takertuivat aseisiin. 4. Tikkaiden juurella makasi suunnattoman iso lohikäärme vaanimassa nii-tä, jotka pyrkivät nousemaan ja pelotteli heitä portaille pääsemästä. 5. Saturus lähti kuitenkin nousemaan ensimmäisenä. Hän oli myöhemmin omasta aloitteestaan ilmoittautunut viranomaisille, koska juuri hän oli rakentanut meitä, mutta ei ollut ollut paikalla meitä pidätettäessä. 6. Hän pääsi ylös tikkaiden päähän asti, kääntyi ja sanoi minulle: "Perpetua, odotan sinua! Pidä vain varasi, ettei lohikäärme sinua pure." 7. Portaiden juurelta peto ojensi päätään verkalleen ikään kuin olisi pelännyt minua. Minä painoin jalkani sen pään päälle ja nousin tikkaille ikään kuin olisi astunut ensimmäiselle portaalle. 8. Sitten minä näin äärettömän laajan puutarhan ja sen keskellä istumassa harmaapäisen miehen paimenen asussa. Hän oli kookas ja lypsi lampaita. Hänen ympärillään seisoi tuhansittain väkeä valkoisissa vaatteissa. 9. Hän nosti päänsä, katsahti minuun ja sanoi: "Tervetuloa, lapseni!" Hän kutsui minut luokseen ja antoi minulle palasen sitä juustoa, jota hän oli lypsämässä. Otin juuston ja söin. Kaikki ympärillä seisovat sanoivat: "Aamen!" 10. Tuohon ääneen havahduin, ja suussani oli yhä vielä jotakin ihanan makuista. Kerroin kohta veljelleni tästä, ja me tajusimme, että edessäni oli kärsimys, emmekä tästä lähtien panneet toivoa mihinkään tässä maa-ilmassa. (Perpetuan ja Felicitaan marttyyrio, n. v. 203)


Tunnustuskirjat ja Henki


Luterilaisten tunnustuskirjojen opetus Pyhästä Hengestä on leimallisesti vanhakirkollinen. Tämän opetuksen taustalla ovat osittain myös 1520-luvun kovat ottelut ja verisiin sotiin johtanut opetus Pyhän Hengen suorasta vaikutuksesta ihmisiin, siis ohi Raamatun sanan ja sakramenttien. Luther ja hänen seuraajansa torjuivat päättäväisesti arvostelun, että he olivat korvanneet Rooman paavin paperipaavilla, Raamatulla. Pyhän Hengen lahjojen kohdalla jotkut reformaattorit omaksuivat perinteisen kapeutuman, jonka mukaan kielilläpuhumisen ja profetoimisen pitikin lakata alkukirkon jälkeen vedoten (virheellisesti) Paavalin sanoihin 1. Kor. 13:8. Peruslinja on selvä ja käy ilmi Augsburgin tunnustuksen muotoilussa: 


”Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.” CA 5


Meidän aikamme


Meidän keskellämme elää vain kalvakka käsitys siitä rikkaudesta, minkä Raamattu tuo eteemme opettaessaan Pyhästä Hengestä. Erityisesti on huomattava, että olemme ajautuneet vahvasti amerikkalaisen reformoidun uskon kapeutumaan.  Vaikka Pyhä Henki luo varmasti sydämeemme erilaisia tunnetiloja, hänen työnsä ei tyhjene jonkin hengellisen tilaisuuden tunnelmaan tai sen puutteeseen. Pyhän Hengen työ on enemmän, paljon enemmän kuin tämä, ja siinä on syytä opiskella sekä Vanhaa että Uutta testamenttia. Pyhä Henki valitsee johtajat  (Uudessa testamentissa jo toisin kuin Vanhan testamentin puolella), antaa myös yliluonnollisia kokemuksia ja selittämättömiä ihmeitä, mutta ennen muuta hän antaa aivan uuden suhteen Jumalaan. Hän antaa syntiinsä kuolleelle voiman uskoa syntinsä anteeksi ja uudistaa meidän elämämme. Hän ja vain hän saattaa myös heikon ihmisen tunnustamaan rohkeasti Kristusta vaikeassakin tilanteessa. 


Pyhää Henkeä ei tule erottaa Isästä ja Pojasta. Pyhä Henki toimii Jumalan sanassa, kasteessa ja ehtoollisessa. Löydöt odottavat sitä, joka pyrkii rikkauden lähteille.


Pyhän Hengen työ
bottom of page