Gennesaretin kalastajat

Gennesaretin kalastajat



Evankeliumit kertovat usein Jeesuksen liikkuneen kalastajien parissa Gennesaretin järven seudulla. Monet Jeesuksen ensimmäisistä opetuslapsista olivat kalastajia.  Jeesus kertoi usein vertauksia, jotka liittyivät kalastukseen. Mutta miten antiikin aikana kalastettiin ja mitä järvestä saatiin?



Kalastustavat ovat muuttuneet vasta koneiden aikakaudella. Tarkkaavainen evankeliumin lukija ja kalastusta harrastava löytää Raamatusta useita vihjeitä siihen, miten kaloja pyydettiin.


Matt. 17:24-27 Jeesus kehottaa Pietaria menemään ongelle. Näin järvestä nousi kala, jonka suussa oli hopearaha. Onkiminen oli siis yksi keino saada kalaa. Tehokkaampi keino oli pyöreä verkko, joka heitettiin veteen joko veneestä tai rannalta (Matt. 4:18).  Suomalaisen Raamatun nuotaksi kutsuma pyyntiväline oli suuri, usean miehen käyttämä tehokas laite, joka on vastannut hyvinkin suomalaista pyydystä (Matt. 13:47).  Viime vuosisadalla paikalliset käyttivät ennen koneita noin 15 miestä vetämään nuottaa.


Vuonna 1985 tutkijat löysivät Gennesaretin järven pohjasta veneen, joka tutkimusten perusteella on peräisin Jeesuksen ajalta.  Vene oli 8,2 metriä pitkä ja 2,35 metriä leveä.  Siinä on ollut purje ja paikka neljälle airolle. Soutajia on varmaan ollut yhteensä kahdeksan ja tilaa kaikkiaan 16 hengelle. Kaikesta päättäen tämä on ollut järvellä yleinen venetyyppi.   Tällaiseen veneeseen mahtuivat siis hyvin Jeesus ja 12 opetuslasta. 


   Gennesaretin järvelle nousee tyypillisesti joka iltapäivä navakka tuuli, kun Välimeren yllä syntynyt tuuli virtaa vuorten yli Jordanin laakson vajoamaan.  Tätä normaalia tuulta opetuslapset tuskin pelkäsivät. Sen sijaan järvellä on toisinaan edelleen rajuja myrskyjä, sellaisia joita kokeneet kalastajatkin syystä pelkäsivät pelkäsivät (Mark. 4:35-41).  Jeesus nukkui veneen perässä, joka oli ilmeisesti katettu ja suojasi aalloilta.


Pikkufirmoja monopolin alaisuudessa


Galilean kalastajat eivät todennäköisesti olleet itsenäisiä yrittäjiä. Kun eri puolilta Rooman valtakuntaa peräisin olevien lähteiden murut kootaan yhteen, muodostuu todennäköisesti oikea kuva Jeesuksen opetuslasten ammatista.


Eri puolilla kreikkalaista maailmaa useat elinkeinot olivat hallitsijoiden monopoleja ja sellaisia kreikkalaistaustaiset hallitsijat varmasti pystyttivät myös Palestiinassa. Ilmeisesti myös Kapernaumin ja Magdalan sataman rannassa valvoi kalapoliisi, jonka tehtävänä oli estää laiton kalastus.  Oikeus kalastaa oli ostettava hallitsijalta. Kalastajat muodostivat omia pikku yhtiöitään, joilla oli omia veneitä.  Tällaisessa yhtiössä olivat ilmeisesti osakkaina Pietari ja Sebedeuksen pojat - ainakin Luukkaan kertomuksessa (Luuk. 5:4-11) alkutekstin sanat viittaavat yhtiökumppanuuteen.  Yhtiöllä oli ainakin kaksi venettä. Lisäksi Sebedeuksen ja hänen poikiensa kanssa oli verkkoja laittamassa myös palkkalaisia.


Tarikheiassa oli juutalaisen historioitsija Josefoksen mukaan juutalaissodan aikana koolla 230 juutalaisten venettä. Josefos tapaa liioitella eivätkä kaikki veneet varmaan olleet yhtä suuria kuin arkeologien löytämä vene. Silti niitä miehittämään ja tuotteita jalostamaan on tarvittu tuhansia ihmisiä.  Kalastus oli siis seudun peruselinkeino, joka toi runsaasti rahaa. Arkeologit ovatkin löytäneet Magdalasta runsaasti loistokkaiden talojen raunioita.


Ja kalaa tuli 


Valtava kalastuslaivasto ei käynyt järvellä turhan takia. Gennesaretin järven n. 25 kalalajista saatiin runsaat saaliit.  Järvi on edelleen hyvin kalaisa. Viime vuosikymmeniin asti tuskin mikään on tässä kohdin muuttunut, joten kalalajit ovat varmaan pitkälti samat kuin Jeesuksen aikana.


Taloudellisesti merkittävin kalalaji on ja oli varmaan jo muinoin sardiini, jota saadaan tonnikaupalla.  Hyvin tavallinen ja antiikin aikana erityisen herkulliseksi tunnettu oli n. 40 sentin pituinen ja puolitoistakiloinen, nykyisin  ravintoloissa ”Pietarin kalaksi” kutsuttu laji.  Saaliit olivat kyllin runsaat elättämään tuhannet järvestä elantonsa saaneet.  Galileassa leivän ohella perusruokaa olikin kala.


Erityisesti kesähelteillä saalis oli lajiteltava nopeasti ja saatava myyntiin tai jalostetuksi.  Tämä kaikki näyttää Galileassa sujuneen joustavasti ja taitavasti.  Osa kalasta myytiin tuoreena, osa savustettiin ja osa suolattiin ja lähetettiin maailmalle. Varmasti lähialueiden suuret kaupungit kuten Sepforis kuluttivat valtavan määrän kalaa ja toki ennen kaikkea Jerusalem. Pompeijin raunioista kaivetuissa ravintoloissa on suuria ruukkuja: Jossakin oli öljyä, jossakin viiniä, mutta varastossa oli myös suuria ruukkuja, joissa oli garum -nimistä kalakastiketta.  Kreikkalaiset mainitsevat tämän herkun jo satoja vuosia aiemmin (sekä muodot garos että garon esiintyvät). Se tehtiin fermentoimalla ja jos sitä tosiaan tehtiin myös Galilean järven rannalla, kalakaupunkien ympärillä leijui melkoinen löyhkä. 


Valtion kassa kilisi


Valtiolle kalastus oli tuottoisa lypsylehmä. Ensin kalastusoikeuden hankkineita pikku yhtiöitä verotettiin raskaasti. Tämän jälkeen valtio otti osansa jalostettujen tuotteiden kaupasta tulleina.  Josefoksen mukaan Galilean ja Peraian verotulot olivat 200 talenttia vuodessa eli 1,2 miljoonaa työläisen päiväpalkkaa.  Josefos taas liioittelee, mutta Galilea on ollut melko vaurasta seutua ja vaikka osa veroista saatiin maanviljelystä ja kaupasta, myös Galilean kalastajat paisuttivat Herodeksen kukkaroa melko lailla.  Kokonaisveroprosentti hipoi modernien yhteiskuntien veroastetta. Nykyinen veronmaksaja saa maksamallaan verolla koulut, sairaanhoidon ja erilaiset palvelut. Silloiset saivat tyytyä kuninkaalliseen loistoon.  Tuloerot olivat valtavat ja kalastajien ansiot kuuluivat – kuten valtaosan kansasta - asteikon alapäähän.  Jeesuksen ensimmäiset opetuslapset eivät kuuluneet yhteiskunnan kermaan, joskaan eivät pohjasakkaankaan.


Kerran jokainen on nuotassa


Kalastukseen liittyy Jeesuksen vaikuttava vertaus Jumalan valtakunnasta, joka on kuin nuotta (Matt. 13:47-50). Niin kuin nuotta ottaa mukaansa joka ainoan kohdalle sattuvan kalan, niin myös jokainen maailmaan syntynyt ihminen on viimeisenä päivänä kasvokkain Herransa kanssa ja tekee tiliä elämästään.  Silloin ei ole olemassa muuta turvaa kuin suuri ihmisten Kalastaja, joka tuli tähän maailmaan avaamaan taivaan jokaiselle syntiselle.